Fritz Heller geb. 1952
Als kind mocht ik van mijn ouders blokfluit, piano en viool leren, waarvoor ik heel dankbaar ben.
Van de blokfluitlessen heb ik een basis voor het bespelen van blaasinstrumenten overgehouden.
Voor piano ben ik niet geschikt van wegen mijn dyslexie en het feit dat ik de evenredige stemming op een moderne piano als vals hoor.
Viool lessen heb ik 8 jaar volgehouden. Ik vind de houding van moderne viool on-fysiologisch en de klank penetrant. Sinds ik met oude muziek bezig ben, heb ik een groot plezier om met mensen samen te werken, die Renaissance- of Barok – viool spelen.
Ikzelf ben op mijn zeventiende in de blazerswereld terecht gekomen, waar ik me nog steeds met enthousiasme beweeg.
Een schoolvriend, die al meerdere keren was blijven zitten en daardoor wat ouder was, vroeg me op een vrijdag ochtend of ik hem 100 Mark kon lenen , want hij wou met zijn vriendin een weekeind naar Parijs. Ik vroeg om een onderpand en hij gaf me een Sax et fils altsaxofoon met drie Meyer mondstukken. Dat instrument heb ik nog steeds.
Ik ben toen begonnen blues en free jazz te spelen. Toen ik 1971 op een reis naar Finland in het muziekinstrumenten museum van Stockholm kennis gemaakt heb met Renaissance blaasinstrumenten ben ik overgestapt en heb eerst als amateur dulciaan
( Renaissance-fagot, schalmei en zink – een instrument met gaten en ketelmondstuk) gespeeld.
Vanaf 1980 ben ik in de professionele scene terecht gekomen, heb aan de Schola Cantorum Basiliensis bij Bruce Dickey zink gestudeerd en vervolgens met vele internationale gezelschappen zoals Musikalische Compagney Berlin, Sacqueboutiers de Toulouse, Musica Fiata Köln vooral muziek uit de vroege barok (Monteverdi, Schütz , Schein etc. ) gespeeld.
Met Les Talens lyriques heb ik bij de Nederlandse opera l’incoronazione de Poppea van Monteverdi gespeeld, met uitvoeringen in Amsterdam en Brooklyn.
Verder heb ik ook eigentijdse muziek die voor zink is geschreven gespeeld zoals de première van “Liturgien” van Mauricio Kagel onder de Leiding van Reinbert de Leeuw.
Sinds 1989 heb ik samen met mijn echtgenote Saskia van der Wel eigen projecten gerealiseerd met onze ensembles Rabaskadol (muziek uit de Renaissance) en Barocco locco (Muziek uit de vroege barok). Dit betreft concerten, muziekuitgaven , didactische activiteiten en CD opnames met tot nu toe onuitgegeven muziek.
Via mijn vriend en mentor John Hanchet ben ik begonnen Renaissance blaasinstrumenten te bouwen, eerst op kleine schaal voor mij en kennissen en sinds 2003 full time.
Door dit werk sta ik in contact met de belangrijke Europese musea die historische blaasinstrumenten in hun collectie hebben zoals Kunsthistorisches Museum Wien, Germanisches National Museum Nürnberg, Sammlung Preussischer Kulturbesitz Berlin,
Conservatoria, die gespecialiseerd zijn in oude muziek, zoals het CRR de Tours, Conservatorio G. Verdi in Milano, Kunstuniversität Graz en anderen.
De sterren van de oude muziek die op mijn instrumenten spelen zijn o.a. Jérémie Papasergio, Elsa Frank, Adrien Reboisson en Adrian Rovatkay.
Koning Willem Alexander heeft het dit jaar behaagd mij voor mijn bijdragen aan het bewaren en verder geven van Europees muzikaal erfgoed te benoemen tot ridder in de Orde van Oranje Nassau.
Door mijn werk kom ik ook regelmatig in contact met mensen die oude muziekinstrumenten verkopen . Toen mijn zoon Jonas begon met saxofoon lessen ben ik ook weer begonnen saxofoon te spelen op mijn Sax et fils en heb in de loop der jaren een kleine verzameling opgebouwd van saxen uit de 19e en het begin van de 20e eeuw.
Samen met Jonas heb ik twee jaar bassaxofoon gespeeld in de funk band “Warehouse 164” in Amsterdam.
Verder realiseer ik een droom die ik sinds mijn tijd in de jaren 60 in Parijs heb, namelijk sarrusofoon (het dubbelriet instrument met Sax applicatuur) te spelen.
In de komende tijd ga ik vooral naar mijn werkplaats en studeer tenorsaxofoon.
Andere projecten zijn o.a.:
-2024 Les, demonstraties en lezingen in Sappemeer met “la petite Ècurie” .
-Le Havre met “les musiciens de St. Julien” .
-een concert met lezing in verband met de tentoonstelling “Maarten van Heemskerck” in het Frans Hals Museum.
-2025 Les, instrumenten demonstraties, lezingen in Krakow- Misteria Paschalia.
-Hochschule für Musik und darstellende Kunst in Frankfurt: muziek in Frankfurt in de 17e eeuw en instrumenten die bewaard worden in het städtische Museum.
– Hochschule für Künste Bremen een cursus Franse muziek en haar instrumenten in de tijd van Louis XIV.
Verder ben ik bezig in samenwerking met Leo van Oostrum muziek uit het archief van Adolphe Sax (die hij gebruikte om zijn instrumenten te demonstreren) met een zogenoemde Vintage band (alles originele blaasinstrumenten uit de 19e eeuw) hoorbaar te maken.
Voor de rest kook ik graag, heb twee aquaria, ben getrouwd en heb 4 kinderen en twee kleinkinderen.